rust02.jpg

Rusten


Hoe we slapen, rust nemen en rust voelen, heeft invloed op onze gezondheid, ons energieniveau, ons geheugen, onze emotionele gesteldheid en motivatie.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat gebrek aan slaap en rust een groot effect heeft op je fysieke gesteldheid, je stofwisseling en je emotionele stabiliteit. Binnen de eerste 24 uur na slaapgebrek, stijgt je bloeddruk. Vlak daarna raakt de stofwisseling van slag, waardoor er een onbedwingbaar verlangen naar koolhydraten ontstaat. De lichaamstemperatuur daalt en je immuunsysteem wordt al snel zwakker. Dat zijn best heftige gevolgen in heel korte tijd. Tegelijkertijd neemt het vermogen om simpele besluiten te nemen of je duidelijke feiten te herinneren, sterk af. Het is een sterke neerwaartse spiraal die je volledig kunt stoppen - waarna alle effecten vervagen - door gewoon een paar uur te slapen.

Ook cortisol en adrenaline zijn hormonen die een sterke invloed uitoefenen op je stofwisseling. En niet in positieve zin! Ik durf te beweren dat we met zn allen geen idee hebben hoe sterk die invloed is. Na een onderzoek bleek dat het cortisolgehalte van mensen in het bedrijfsleven pas na 3 maanden rust tot rust kwam. En hoe hevig staan we niet allemaal onder druk van ons leven.....

'Als je het contact met de innerlijke stilte in je verliest, verlies je het contact met jezelf. Wanneer je het contact met jezelf verliest, verlies je je in de wereld' (eckhart Tolle)
Het is dus super belangrijk om bij het bouwen aan onze vitaliteit en bij het verliezen van gewicht ook super veel tijd voor rust te nemen. Je leven leren leiden in jouw eigen lijfstempo. Je hoofd tot rust brengen, niet aan 20 dingen tegelijk denken, weekenden rust nemen in plaats van meerdere afspraken achter elkaar. Niet hollen, springen, vliegen, opstaan en weer doorgaan. Maar balans tussen activiteit en rust.... Yin en Yang!